Miltä tulevaisuutesi juristina näyttää? Miten voit varmistua siitä, että pysyt relevanttina myös tulevaisuudessa?
Juridiikka on muutoksessa ja se muuttuu, ovat juristit siinä mukana tai eivät. Muotoilun ja teknologian ansiosta ihmiset voivat saada useammin ja paremmin tarvitsemansa avun eikä avun saaminen ole kiinni lompakon paksuudesta.
Mitä ja miten aiot tulevaisuudessa myydä? Maailman muuttuminen ja juridiikan arkipäiväistyminen vaatii, että myös sinä muutut. Vain sellainen juristi pärjää, joka on tähän muutokseen valmis.
Jos haluat edelleen ansaita juridisella asiantuntemuksella, pitää uudistua. Muu maailma meni jo, postipaketit haetaan automaateista, pankkiasiat hoidetaan netissä, lentolippuja ei kirjoita enää matkatoimisto vaan ne tulevat suoraan sähköpostiin ja sähkösopimuksen voi tehdä verkossa. Jopa verottaja on digitalisoitunut. Kyllä juristinkin täytyy osata.
Totuus on, että juridiikka on rikki. Juristien työ on kallista ja juridiikan palveluita on vaikea ostaa. Juristit eivät itse koe työtään mielekkääksi ja merkitykselliseksi. Ihmiset eivät saa tarvitsemaansa apua oikeudellisiin ongelmiin. Jos sairastut, saat asiantuntija-apua tunneissa. Jos tarvitset testamentin, et edes tiedä mistä aloittaa. Miltei jokaisella yrityksellä on kirjanpitäjä, mutta juridiikkaa hoidetaan googlettamalla. Tämä kaikki voisi olla toisin ja pian onkin. Sinulle se tarkoittaa kysymystä, oletko sinä siihen valmis.
LEGAL TECHIN LUPAUS
Teknologia on juridiikalle ja juristeille suuri, mutta suurelta osin vielä lunastamaton lupaus paremmasta. Teknologia voi tehdä juristin työstä mielekkäämpää ja tehokkaampaa. Ennen kaikkea teknologia voi tehdä oikeudesta saavutettavampaa ja kaventaa oikeudellista kuilua. Oikeudellinen kuilu, eli kuilu juridisten palveluiden tarpeen ja saavutettavissa olevien palveluiden välillä on tällä hetkellä valtava. Jos mietit laajempaa merkitystä teknologiaprojektin käynnistämiselle, se on tässä – oikeuden saavutettavuuden parantaminen. Se että yhä useampi juridista apua tarvitseva voisi sitä saada.
Juristin työ on manuaalista, hidasta ja tehotonta. Se on myös kallista. Juristi kirjoittaa käsin, juristi tulostaa, juristi skannaa, juristi hallinnoi eri versioita samasta asiakirjasta, juristi kerää allekirjoituksia dokumentteihin. Juristi pitää asioita omassa mielessään tai paperisessa muistikirjassaan ja niin tekevät hänen kollegansakin. Juristi etsii tietoa kirjoista ja hajallaan olevista sähköisistä tietokannoista, juristi googlaa, juristi etsii valmiita malleja ja räätälöi niitä poistamalla, lisäämällä ja kopioimalla tekstiä. Juristi toistaa samoja työvaiheita samalla tavalla lukemattomia kertoja.
Kuulostaa järjettömältä, eikö? Samaan aikaan on kehitetty valtava määrä helppokäyttöistä teknologiaa, joilla olisi mahdollista automatisoida tiedonhakua, prosesseja ja dokumenttien käsittelyä. Olisi mahdollista tehdä taustatutkimusta, jakaa tietoa, laatia asiakirjoja nappia painamalla. Mutta kun ei ole aikaa perehtyä ja ottaa haltuun.
Kun puhumme teknologian hyödyntämisestä juridiikassa, tuntuu välillä siltä, että yritämme juosta kilpaa robottien kanssa. Pidämme kiinni työtehtävistä, joita robotit tekisivät paljon nopeammin ja samaan aikaan valitamme aikapulaa, kun mihinkään oikeasti tärkeään ja mielenkiintoiseen ei ole riittävästi aikaa. Asiakkaat ja kollegat odottavat ja turhautumisestaankin huolimatta odottavat, että heidän asiansa etenee käsittelyyn juristin työjonossa. Tämähän ei ole kenenkään etu.
Teknologian avulla voi ratkaista juridisia ongelmia edullisemmin ja nopeammin. Jo tällä hetkellä erilaiset oikeusteknologiaa hyödyntävät palvelut mahdollistavat juridisten ongelmien ratkaisemisen jopa ilman juristia. Avun tarvitsijan näkökulmasta on valtava ero maksaako satojen eurojen tuntihintaa laskuttavan juristin manuaalisesta työstä vai hyödyntääkö ongelman ratkaisemisessa teknologiaa ja hintalappu jää murto-osaan.
Juristin näkökulmasta teknologia avaa valtavia mahdollisuuksia oman työn ja roolin kehittämiseen. Teknologia mahdollistaa sen, että sinulla on mahdollisuus keskittyä siihen, missä olet parhaimmillasi ja mistä asiakas saa eniten arvoa, eli mistä asiakas on valmis maksamaan. Siinä missä aikaisemmin juridisen työn skaalaaminen on tarkoittanut lisää ihmisiä ja lisää tunteja, voit teknologian avulla skaalata omaa työtäsi jopa itseksesi.
LEGAL TECHIN AAMUHÄMÄRISTÄ NYKYPÄIVÄÄN
Mistä oikeusteknologiassa on kysymys? Onko olemassa oikeusteknologiaa, vai ainoastaan teknologiaa? Se on hyvä kysymys, mutta käyttäjän näkökulmasta jokseenkin turha. Oikeusteknologiaa on ollut niin kauan kuin juristit ovat käyttäneet teknologiaa ja samaan aikaan oikeusteknologia terminä ei ole kovinkaan vanha. Oikeusteknologian historiaa voi hahmottaa vaikka siten, että pitää yleisen teknologisen kehityksen omassa kategoriassaan ja erityisesti juridiseen työhön kehitetyn teknologian omassaan. Jälkimmäinen teknologiakehitys taas voidaan jakaa pioneerivaiheeseen, pöhinävaiheeseen ja nyt meneillään oleviin pöhinävaiheen jälkimaininkeihin, jotka toivottavasti alkavat jo pian näyttää merkkejä asettumisesta todellisuuteen.
Pöhinävaihe alkoi kutakuinkin niin, että ensimmäiset puheenvuorot ja oikeusteknologian ympärille rakennetut konferenssit muutama vuosi sitten olivat täynnä sensaatiohakuisia maalailuja robottijuristeista ja siitä, miten tekoäly tulee viemään meidän kaikkien työt. Tapahtumia markkinoitiin kuvilla roboteista ja piirilevyistä, jotka tulevat korvaamaan aivot. Esityksissä oli hypetyksen lisäksi mukana myös teknologioiden esittelyä, mutta todelliset käyttäjätarinat ja konkretia käyttäjien arjesta loisti poissaolollaan.
Ne juristit, jotka tässä vaiheessa uskaltautuivat pöhinään mukaan ja jotka eivät itse olleet luomassa pöhinää omiin tarkoituksiinsa, olivat hämmentyneitä. Miten tämä kaikki on relevanttia juuri minulle, miten tämä vaikuttaa jokapäiväiseen arkeeni? Teknologiasta saatava hyöty tuntui olevan kaukana omasta työtodellisuudesta.
Pöhinä voi olla hyödyllistä, se tuo asioita tietoisuuteen ja teknologinen kehitys alkaa saada jalansijaa ja painoarvoa. Suurimmaksi osaksi pöhinä kuitenkin karkottaa ne, jotka eivät pidä teknologiaa itseisarvona vaan työvälineenä, ne joille teknologia itsessään ei tuo työhön lisäarvoa vaan teknologiasta saatu hyöty. Ne, jotka haluavat ymmärtää ja todentaa teknologian hyödyt ja jotka suostuvat käyttämään ainoastaan teknologiaa, joka on helppoa ja turvallista käyttäjän näkökulmasta pysyvät pöhinän vuoksi poissa kehityksestä. Eli juuri ne käyttäjät, joiden näkemystä ja panosta tarvitaan kehittämiseen!
Pöhinästä seuraa myös todellisuuden vääristymää, saatat helposti uskoa että kaikki toiset ovat jo todella pitkällä teknologiahankinnoissaan. Näin ei kuitenkaan ole. Hämmästyisit jos tietäisit, miten moni juristi edelleen tekee töitä ilman erityisiä oikeusteknologian työkaluja. Useimmille arkipäivän ohjelmistot ovat edelleen MS Word ja sähköposti.
Nyt oikeusteknologia on siirtynyt pöhinävaiheesta hieman eteenpäin vaiheeseen, jossa alkaa jo olla konkretiaa. Esimerkkejä siitä, miten teknologiaa oikeasti käytetään ja ketkä siitä oikeasti hyötyvät ja miten. Käyttäjien toiveet alkavat tarkentua tarpeiksi, joita he osaavat yksilöidä palveluntarjoajille. Tässä vaiheessa todellisuus kuitenkin edelleen on, että vaikka yritykset kertovat investoineensa oikeusteknologiaan, sen käyttöaste on alhainen. Juristit eivät siis vielä juuri käytä työkaluja, eikä teknologia ole vielä lunastanut sille asetettuja toiveita käytännössä. Tästä onkin käynnistymässä seuraava vaihe, joka keskittyy teknologian siirtymisestä juristien arkeen.
MITEN OTTAA LEGAL TECH HALTUUN?
Teknologia on tarpeellinen väline, mutta se ei korvaa ihmisiä eikä se korvaa sinua, jos pysyt muutoksessa mukana. Juristin työsi tulee muuttumaan, mutta se ei katoa. Juristi on ja voi edelleen olla arvostettu ja tärkeä ammatti, mutta ammattikuva muuttuu. Se joka on valmistautunut muutokseen, voi edelleen tienata leipänsä osaamisellaan ja tehdä tärkeää työtä asiakkaidensa eteen.
Sinun näkökulmastasi tämä kaikki voi tuntua ylivoimaiselta, ellet ole vielä lähtenyt perehtymään oikeusteknologiaan. Eri vaihtoehtoja tuntuu olevan niin paljon tarjolla, ettei tiedä mikä sopii juuri sinulle ja sinun organisaatiosi tarpeisiin. On myös päätettävä haluatko olla etujoukoissa, ottamassa markkinointihyötyä tai roolia teknologian kehittämisessä vai seuraatko sittenkin perässä, kunhan ensin näet miten kokemukset teknologian käyttämisestä kehittyvät.
Teknologia tarjoaa lähes rajattomat mahdollisuudet uudenlaiseen työn tulevaisuuteen, ja sillä on olennaisen tärkeä rooli muutoksen mahdollistajana.
Pohdi miltä tyypillinen työpäiväsi juristina näyttää. Kuinka paljon työpäiväsi sisältää rutiinitehtäviä, sihteerin tai oikolukijan töitä, ylipäänsä sellaisia töitä, joille todennäköisesti olisi löydettävissä parempiakin osoitteita kuin sinun rajallinen työpäiväsi? Haastavimmat ja kiinnostavimmat työt on ahdettu kiireellisten rutiinien väliin, etkä pysty antamaan niille sitä aikaa ja panosta kuin haluaisit. Puhumattakaan strategia- tai kehitystyöstä, niille ei useimmiten ole aikaa lainkaan.
Kehityksessä mukana pysyminen voi tuntua haastavalta ja luoda paineita. Informaatiotulva on valtava. Kollegoiden tai kilpailijoiden liian aktiivinen seuraaminen aiheuttaa tarpeetonta vertailun tuskaa. Joudumme kaikki asettamaan ulkoa syötetyt uhkakuvat oman relevanssin menettämisestä johonkin raameihin ja miettimään, miten uhkiin pitäisi asennoitua ja ennen kaikkea mitä niille voisi tehdä. Hyvä resepti mukana pysymiseen on avoin asenne ja aktiivinen aloittaminen: siellä missä kääritään hihat pysytään mukana kehityksessä.
Kun sitten innostut kaikista mahdollisuuksista, joita teknologia voi työhösi tuoda, varo sudenkuoppia. Älä hanki teknologiaa teknologian vuoksi. Älä aloita projektia teknologiasta käsin vaan lähde omasta tarpeesta, mikä on työssäsi polttavin ongelma, johon haluaisit löytää ratkaisun. Sinun täytyy ymmärtää oma liiketoimintasi sekä omien käyttäjiesi tarpeet. Moni keskittyy teknologiaprojekteissa helposti teknologiaan itseensä, onko siinä tarvittavat toiminnallisuudet, onko käyttöliittymä tarpeeksi intuitiivinen, kuinka luotettava teknologiatoimittaja on, missä data säilytetään, paljonko työkalu maksaa. Kun työkalu on valittu käyttäjät koulutettu, projekti on valmis, eikö? Paitsi että tämä on vasta puoliväli, jos sitäkään.
Teknologialla itsellään ei ole arvoa jos käyttäjät eivät käytä sitä. Jokaisella käyttäjällä on oma tapansa tehdä työtä, omat rutiinit, omat pelkonsa ja tunteensa. Käyttäjillä on myös oma päivittäinen työnsä ja on vaikea löytää aikaa oppimiselle ja muutokselle. Siispä projektissa täytyy alusta saakka panostaa myös muutosjohtamiseen, jonka täytyy kattaa työskentelytapojen ja prosessien muutoksen lisäksi kulttuurin muutos.
Pienin, tärkein ja vaikein muutos on se, jonka aloitat ja toteutat itsessäsi. Mikä on se muutos jota tavoittelet ja mikä on ensimmäinen askel siihen suuntaan?