Legal design ei ole kauniita papereita – eli mitä se sitten on?

Mitä legal design eli oikeusmuotoilu eli oikeudellinen muotoilu sinusta on? Liitätkö mielikuvissasi oikeusmuotoilun visualisointeihin ja kauniisiin asiakirjoihin? 

Et ole ainoa. Oikeusmuotoilu rinnastetaan usein asiakirjojen ulkoasun muotoiluun. Ajatteleepa joku niinkin, että oikeusmuotoilu on sitä, että paperin väriä vaihdetaan – esimerkki elävästä elämästä. Tästä ei kuitenkaan ole kysymys.

Mitä legal design on?

Lyhyesti sanottuna oikeusmuotoilu on asiakaskeskeisen muotoilun soveltamista juridiikkaan, kuten juridisen ongelman ratkaisemiseen tai ongelman estämiseen. Sillä tähdätään juridisten palveluiden parantamiseen ja ymmärrettävyyden lisäämiseen monin eri tavoin ja monella eri tekemisen tasolla.

Oikeusmuotoilulle on olemassa paljon eri määritelmiä, riippuen määrittelijänsä omista mieltymyksistä tai painotuksista. Yhteistä kaikissa määritelmissä on kuitenkin asiakas- tai käyttäjäkeskeisyys. Oikeusmuotoilu lähtee käyttäjistä, kehittäminen tapahtuu asiakkaan tai käyttäjän todellisia tarpeita ajatellen. Hyvä nyrkkisääntö oikeusmuotoilun tekemiseen ja etenkin starttiin on, että se alkaa aina käyttäjästä tai asiakkaasta. 

Oikeusmuotoilu on ennen kaikkea prosessi, ei mikään tietty lopputulos. Vaikka visuaalisempi asiakirja voikin olla oikeusmuotoiluprojektin lopputulos, se on vain pieni osa koko prosessia. Siinä missä asiakirja on konkreettinen tulos ja helppo ymmärtää, se ei välttämättä ole edes tärkein osa prosessia. Joskus visualisoinnista voi olla jopa enemmän haittaa kuin hyötyä! Paljon tärkeämpiä ja kauaskantoisempia ovat kaikki prosessin vaiheet ennen lopputulosta. 

Oikeusmuotoilussa korostuu myös poikkitieteellisyys, eli se perustuu erilaisten ihmisten yhteistyöhön yli ammatti- ja toimialarajojen. Tämä tarkoittaa yhdessä tekemistä, jossa kaikki tiimin jäsenet – ei siis vain juristit – tuovat omaa osaamistaan ja näkökulmaansa kehitystyöhön. 

Oikeusmuotoilu perustuu muotoiluajatteluun. Tähän kokonaisuuteen kuuluvat sekä prosessit, ajattelutapa että kokoelma erilaisia työkaluja ja menetelmiä. 

Mihin legal design pyrkii?

Oikeusmuotoilulla pyritään parantamaan sitä polkua, jota käyttäjä tai asiakas kulkee oman juridisen tilanteensa ratkaisemiseksi ja polkuun liittyvää kokemusta. Voit keskittyä yhteen palaseen kerrallaan, mutta hyvään ja toimivaan ratkaisuun tarvitset silti kokonaisvaltaisen käsityksen asiakkaan tilanteesta. Asiakas tuskin herää aamulla ja ajattelee, että tänään tarvitsen juristin palveluita. Hän ajattelee oman elämänsä ongelmia ja haasteita, joihin jollain tavalla juridiikkakin liittyy. Sinun tehtäväsi juristina on ymmärtää näitä ongelmia ja haasteita ja sen jälkeen miettiä, mikä olisi asiakkaan kannalta niihin paras ratkaisu.

Juristin helmasynti on lähteä ratkaisusta, ongelma otetaan annettuna ja juristi lähtee sitä vimmatusti ratkomaan. Näinhän meille opetetaan samalla kun korostetaan juristin ratkaisukeskeisyyttä. Muotoiluajattelu ei kuitenkaan ala ratkaisusta vaan ongelmasta. 

Ensin täytyy ymmärtää mitä ongelmaa pitäisi ratkaista, mikä ongelma on ylipäätään ratkaisemisen arvoinen. Kaikki ongelmat eivät sitä ole. Ja jotta voidaan ymmärtää ratkaistavaa ongelmaa, täytyy ymmärtää asiakasta. Mitä ongelmia asiakkaalla on tällä hetkellä ja minkä ongelman kanssa asiakas haluaisi sinun auttavan. Joskus tai aika useinkin se saattaa olla ihan jotain muuta kuin kuvittelet. 

Mihin legal designia voi käyttää?

Jos oikeusmuotoilu ei ole dokumentin ulkoasulla kikkailua, mihin sitä sitten voi käyttää? Vaikka mihin. 

Oikeusmuotoilu on paremman käyttöliittymän rakentamista sääntelylle ja oikeudellisille ilmiöille. Sillä voidaan kehittää parempia, käyttäjäystävällisiä ja saavutettavampia oikeusjärjestelmiä, lainsäädäntöä, organisaatioita, lakipalveluita, teknologiaa ja informaatiota. Se pyrkii auttamaan kaikkia oikeusjärjestelmän osapuolia eli sekä maallikoita että juristeja. Tässä pelissä hyötyvät kaikki.

Pitkällä tähtäimellä kyse on systeemisen tason muutoksesta eli siitä, miten oikeusjärjestelmä toimii ja miten sen halutaan toimivan. Juridiikka koskettaa meitä jokaista joka päivä, joten sen pitäisi olla ymmärrettävää meille kaikille. Se on myös kulttuurin muuttamista. Juristeilla on näihin päiviin saakka ollut portinvartijan rooli juridiseen tietoon ja osaamiseen. Oikeusmuotoilulla fokus siirtyy pois juristeista ja järjestelmästä ja asettaa asiakkaan tekemisen sydämeen.

Oikeusmuotoilua voi käyttää asiakaskeskeisten palveluiden kehittämisen lisäksi viestinnän parantamiseen. Sillä voi tehdä viestinnästä ymmärrettävää ja käyttäjäystävällistä.  

Tehdään juridiikkaa niille, joita varten se on

Oikeusmuotoilu ei siis ole vain tekstin muokkaamista, fontin vaihtamista, ulkoista tyylittelyä tai tekstin kuvittamista. Se voi olla kaikkia näitä, mutta kaikista tärkeintä on asiakaskeskeisyys. Juridiikan muotoilemisesta sellaiseksi, että siitä tulee käyttäjän kannalta parempaa. Oikeusmuotoilun tekemisellä voi olla monta tasoa, sitä voidaan tehdä syteemisellä tasolla, bisneksen tasolla, palveluiden tasolla tai teknologian tai yksittäisen informaation tasolla. 

Oikeusmuotoilu luo ajatuksen toisenlaisesta juridiikan maailmasta kuin olet ehkä tottunut. Siinä käytetään sanoja empatia, luovuus ja mielikuvitus. Se asettaa ajattelun ja tekemisen keskelle ihmiset, joiden elämään juridiikka vaikuttaa. 

Oikeusmuotoilu kysyy tärkeitä kysymyksiä. Keitä varten juristit ja juridiikka on olemassa? Mitä jos juridiset palvelut suunniteltaisiin käyttäjälle, hänen näkökulmastaan? Miksi juridiikka on niin monimutkaista, voisiko se olla helpompaa ja yksinkertaisesti parempaa?

Niin, voisiko tosiaan? Mitä mieltä sinä olet?

Haluatko päästä oppimaan oikeusmuotoilua käytännössä? Ilmoittaudu Juristin muotoilukoulun koulutuksiin!

Kirjoittaja

Hei olen Hannele Korhonen!

Olen juristi, juridiikan muotoilija ja kouluttaja. Olen työskennellyt juristina yli 20 vuotta inhouse- ja compliance-rooleissa sekä omassa lakitoimistossa. Olen muotoillut rutkasti juridisia sisältöjä, palveluita ja liiketoimintoja sekä myös uutta oikeusteknologiaa.

Muotoilu ja teknologia muuttavat juridiikkaa saavutettavammaksi ja ymmärrettäväksi, mutta muutoksen tekevät ihmiset. Tämä on minun intohimoni, muutoksen tekeminen yhdessä sinun kanssasi. 

Ota yhteyttä ja mietitään sopiva seuraava askel legal design polulla!

Varaa maksuton 20 minuutin puhelu täältä.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top